Micke Dayton „wolna koncentracja”

  • Napisane 1 kwietnia 2013 o 00:13

Chogyam Trungpa – „Macha Ati”

(…)Praktyka: Odnośnie postawy ciała, od poczatku przestrzega się konsekwentnie dwie ważne reguły:
1. Największa możliwa wygoda.
2. Siedzenie prosto z prostymi plecami bez opierania się.

Najlepiej jest siedzieć ze skrzyżowanymi nogami. Gdy się siedzi krzywo i zapadniętym, w swojej wewnętrznej postawie jest się również zapadniętym i wykrzywionym; poza tym utrudnione jest oddychanie. Powinno się siedzieć na trwałym podłożu, a nie na materacach, w które się zapada. Wielkim ułatwieniem jest podłożyć sobie pod siedzenie grubszą poduszkę lub wezgłówek. Łatwiej jest wtedy siedzieć dłuższy, czas ze skrzyżowanymi nogami. W każdym wypadku należy unikać opierania się o cokolwiek plecami. Oczy można mieć otwarte lub zamknięte. Otwarte oznacza półotwarte, wzrok skierowany 1—2 metry przed siebie w ziemię, nie wpatrując się w nic. Z otwartymi oczami nie staniemy się tak łatwo śpiący czy otępiali, czego zawsze należy unikać. Innym znów łatwiej trzymać oczy zamknięte.

Istnieją medytacje oddechowe, medytacje z mantrą i medytacje wizualizacyjne. Podstawową jest medytacja z oddechem: pozwól umysłowi śledzić rytm wdechu i wydechu, aż się uspokoi. Identyfikuj się całkowicie z oddechem. Zwróć uwagę, by nie wpływać na naturalny, spontaniczny proces oddychania, lecz pozwól, niech „się oddycha” Koncentruj się na czubku nosa i śledź chłodny strumień powietrza jak opuszcza ciało i wpływa w wolną przestrzeń, a potem znów wpływa do dała. Następnie stopniowo skieruj swoją uwagę z oddechu do odczucia nieskończoności przestrzeni i rozszerzania się. Przechodzi się przy tym od fazy foremnej do bezforemnej fazy medytacji. Czasami podczas medytacji zdarza się mała luka w normalnej świadomości, nagła, całkowita otwartość Pojawia się to tylko wówczas, gdy się zaprzestało myśleć takimi pojęciami jak medytacja, medytujący, czy obiektach medytacji. Jest to tylko moment wielkiej .prostoty. Nie popełnił błędu, by chcieć , powtarzać, Czy wymuszać takie doświadczenia. Strumień myśli sam z siebie stanie się słabszy i słabszy, gdy z pełną, lecz niewymuszoną uwagą skierujemy się na oddech. Myśli i emocje nie powinny być tłumione, lecz obserwuj jak się pojawiają i znikają, nie przywiązuj się do nich.

Medytacja czy jak nazywa ją Mistrz Chi Micke Dayton „wolna koncentracja” jest kluczem do głębszego zrozumienia swojego umysłu i pracy z nim na głębszym poziomie. Bez praktykowania wolnej koncentracji praktycznie nie jest możliwe głębsze przekształcanie swoich nawyków i prawdziwa twórcza praca, ze swoją osobowością i snami. Poniżej przedstawiam opis tej praktyki pochodzący ze wspaniałej książki Micka Daytona poświęconej kształtowaniu i rozwijaniu swojej osobowości, która po raz pierwszy na zachodzie zaprezentowała tajemne ćwiczenia Chińskich mistrzów Chi zatytułowanej „Umysłowa Kontrola Chi”:

„Przygotowanie do koncentracji

Powinieneś umieścić w swoim planie czas przeznaczony na koncentrację. Upewnij się, że koncentrujesz się w najbardziej odpowiedni dla twojego ciała czasie. Czasami jest to pora tuż po treningach, kiedy twoje ciało tęskni za spokojem i odpoczynkiem. Nie próbuj się koncentrować po zjedzeniu posiłku, gdyż wtedy twoje ciało bardzo aktywnie skupia się na trawieniu. Staraj się unikać środków pobudzających takich jak coca-cola i kawa.
Wybierz sobie ciche miejsce. Może być to to samo miejsce, które wybrałeś do wykonywania ćwiczeń Chi. Nie musisz być koniecznie sam, ale jest to wskazane. Wyjaśnij wtedy innym, że nie powinieneś być niepokojony w czasie koncentracji i nie próbuj wchodzić w stan koncentracji zbyt szybko – jest to nieprzyjemne uczucie podobne do nagłego wyrwania cię z głębokiego snu.
Najspokojniejsze są naturalne rzeczy. Wielu ludzi świetnie się koncentruje obok zielonych warzyw lub kwiatów, albo w pobliżu okna z przyjemnym widokiem. Jednak nie jest to konieczne.
Nie patrz bezpośrednio w źródło światła. światło powinno być przyciemnione, aby nie raziło twoich oczu. Możesz leżeć lub stać, ale pozycja musi być wygodna. Jeśli jesteś zaawansowany w ćwiczeniu pozycji lotosu, możesz użyć właśnie tej, ale musi być ona wygodna. Wykonaj trzy razy Prawidłowe Oddychanie i relaks.
Jeśli w czasie koncentracji poczujesz, że pozycja staje się niewygodna, powinieneś poprawić ją lub jeśli zaistnieje taka potrzeba nawet ziewnąć lub podrapać się. Powinieneś wykonać Prawidłowe Oddychanie natychmiast po przyjęciu odpowiedniej pozycji do koncentracji.
W stanie koncentracji jesteś nieświadomy przemijającego czasu. Dobrze jest mieć w pobliżu zegarek, ale nie powinno być słychać jego tykania. Podczas koncentracji możesz mieć półotwarte oczy, aby wiedzieć jak długo wykonujesz ćwiczenie.
Kiedy zakończysz koncentrację, otwórz wolno oczy, rozciągnij i kontynuuj swoje codzienne czynności.

Aby osiągnąć pełną koncentrację musisz przestrzegać poniższych zaleceń.

1. Znajdź spokojną atmosferę.
2. Ułóż ciało w odpowiedniej pozycji.
3. Wykonaj trzy razy Prawidłowe Oddychanie.
4. Zamknij oczy.
5. Relaks.

Całkowity relaks

Musisz pamiętać, aby całkowicie się zrelaksować, kiedy wykonujesz ćwiczenia koncentracyjne. Musisz nauczyć się, jak się czuje twoje ciało kiedy jest zrelaksowane. Pomoże ci w tym Prawidłowe Oddychanie, które tak jak nauka naprężania mięśni pozwoli ci czuć odprężenie ciała.
Jednak sama pomoc ci nie wystarczy, musisz nauczyć się czuć relaks. Zacznij od rozkazania ciału odprężyć się. Pozwól aby kończyny, barki i kark stały się miękkie. Teraz wszystko sprawdź. Czy twoje oczy, mięśnie karku, skóra czaszki, szczęki, barki, brzuch, nogi, palce i oddychanie sš całkowicie zrelaksowane?
Musisz nauczyć się czuć relaks i zanim nie wejdzie ci to w nawyk, powinieneś zawsze wszystko sprawdzić. Tak jak twoja lista i notatki, jest to jedyna droga do pozbycia się jakiegokolwiek napięcia.
Kiedy twoje ciało jest już zrelaksowane, zrób to samo ze swoimi myślami. Naucz się odczuwać wnętrze swojego ciała, a nie tylko otaczający świat. Zamknij oczy i czuj wnętrze siebie a nie otoczenie.
Nie możesz zatrzymać procesu myślenia, ale możesz myśleć terminami odczucia, a nie słowami. Jest to podobne do oczyszczania twojej linii komunikacyjnej między świadomym i podświadomym umysłem – jest to prawie jak sen na jawie.

WOLNA KONCENTRACJA

Kiedy jesteś w stanie koncentracji znajdujesz się tylko połowicznie pod kontrolą. Rezygnujesz z połowy swej mentalnej kontroli na rzecz podświadomego umysłu.
Spróbuj następującej koncentracji. Myśl o oddychaniu. Twoje oddychanie nie musi być regulowane – możesz oddychać normalnie. Z każdym wdechem myśl „in”, a z każdym wydechem „out”. Nie wypowiadaj tych słów, ale myśl o ich brzmieniu. Myśl innnnnnnnn, ouououououou /dźwięk „t” może być zbyt szorstki i czasami łatwiej jest myśleć tylko „ou”/. Kiedy to wykonujesz utrzymuj całkowity relaks, koncentrując się tylko na oddychaniu.
Twoja podświadomość pozwala aby inne myśli wchodziły do twojego umysłu. Wykonuj to ćwiczenie przez dziesięć lub piętnaście minut i zobacz, które myśli dopuszcza do siebie twój umysł. Wyobraź sobie te myśli jako chmury na niebie. Nie możesz zatrzymać ich przesuwania się, ale możesz na nie spoglądać i myśleć o ich przemijaniu. Nie staraj się kontrolować tych myśli. Pozwól po prostu, aby twoja podświadomość wędrowała.
Taka sesja koncentracyjna obniża zawartość kwasu mlekowego w twoim ciele. Kwas mlekowy powstaje podczas zmęczenia organizmu. W czasie snu jego zawartość znacznie się obniża. Dzięki wolnej koncentracji możesz poczuć się tak odświeżony, jakbyś się na pewien czas zdrzemnął.”

Tilopa o Mahamudrze

(…) „Para wznosząca się od ziemi zmienia się w obłoki i znika w przestworzach Nie wiemy gdzie podziewają się niknące obłoki. Tak samo rozpuszczają się fale myśli powstających z myślenia pojęciowego gdy umysł spostrzega umysł.

Przestrzeń nie ma kształtu ani koloru; nie podlega zmianom, nie zostaje zabarwiana przez biel lub czerwień, Tak samo świetlisty umysł nie ma koloru ani kształtu; nie jest zabarwiany przez biel lub czerń — cnotę lub nieprawość.

Czystej i świecącej natury stońca nie mogą przyćmić ciemności tysiąca kalp. Tak samo świetlista esencja umysłu nie może być przyćmiona przez trwającą kalpy, samsare.

Chociaż mówi się, ze przestrzeń jest pusta, jednak istota przestrzeni nie może być opisana. Chociaż mówi się, ze umysł Jest świetlisty, nie oznacza to jego istnienia. Przestrzeń nie Jest o nic zaczepiona, tak samo umysł Mahamudry nie lgnie do niczego.

Spocznij rozluźniony w naturalnym stanie nie poprawiając niczego. Nie ma wątpliwości, że rozpuszczą się twoje więzy. Istota umysłu jest jak przestrzeń, dlatego umysł zawiera wszystko.

Pozwól ruchom ciała być naturalnie rozluźnionymi. Skończ z próżnym gadulstwem, pozwól twej mowie być echem. Nie rozmyślaj lecz odważ się poznać Dharmę Wielkiego Skoku. Ciało nie ma substancji, jest jak wydrążona rurka bambusa. Umysł jest jak przestrzeń i nie ma konkretnego miejsca, w którym powstawały by myśli

Puść myślenie: nie trzymaj go sztywno ani nie pozwalaj mu błądzić. Rozwinąć to, znaczy osiągnąć najwyższe Oświecenie. Jeśli umysł nie ma przedmiotu postrzegania jego natura jest świetlista. (…)”

zobacz też:

http://www.diamentowadroga.pl/dd16/o_medytacji_w_siedmiu_punktach

 

Dodaj komentarz


  • RSS